Elektronik ticaretin hızla yaygınlaştığı bir çağdayız. Daha geçtiğimiz ay tarihin en büyük halka arzını gerçekleştiren Alibaba.com’un 2013 yılında yarattığı ticaret hacmi 248 milyar dolar ile Türkiye’nin ihracatından 70 milyar dolar fazla.
İnternet üzerinden yapılan ticaret, geleneksel ticareti dönüştürüyor.
Artık müşteriyle yüz yüze görüşmeden, telefonla dahi konuşmadan dünyanın öteki ucuna mal satmak normal hale gelmeye başladı.
İnternet üzerinde her yer cadde üstü dükkân oluyor, eskiden ticarete engel olan coğrafi kısıtlamalar azalıyor ve kimi zaman ortadan kalkıyor.
İnternet üzerinden ihracat yapan firmalar, boyutlarının küçüklüğüne, müşterilerinin uzaklığına bakmadan dünyanın her yerine ürün ve hizmet satabiliyor.
Bu avantajlara Türkiye’nin ihracat yapısındaki sorunlar düşünülerek bakıldığında elektronik ihracatın (e-ihracat) ülkemize sunduğu fırsatlar daha da net ortaya çıkmaktadır.
TEPAV: TÜRKİYE EKONOMİSİ E-İHRACAT SAYESİNDE YÜZDE 38 BÜYÜYEBİLİR
Son on senede Türkiye’nin yüksek ihracat performansının temelinde büyük ve eski firmaların, eski ürünleri eski pazarlara satması yatmaktadır.
E-ihracat KOBİ’ler ve yeni firmaların yeni pazarlara yeni ürünler satmasının önünü açacaktır. Aynı zamanda e-ihracat Türkiye’nin son 10 yılda daralan ihracat menzilini arttırmayı sağlayacaktır.
E-ihracatın sunduğu bu potansiyeli değerlendirebilmek için yabancı dil bilen, web sitesi, ödeme sistemleri, başka ülkelerdeki tüketici hakları gibi konulara hâkim firmalar ve zamana hassas ve esnek bu yeni ticaret yönteminin gelişmesinin önündeki sorunları kaldırmaya yönelik çaba gösteren bir devlet gerekmektedir.
Nitekim Alibaba’nın başarı hikâyesinde Çin’in yüksek ticaret hacmini değerlendiren girişimcilik ruhu kadar devletin taşıma maliyetleri gibi alanlarda uyguladığı aktif destek politikaları da etkili olmuştur.
Hızlı büyüyen e-ihracat Türkiye için fırsatlar ortaya koymaktadır, kamunun hem firmaların e-ihracat kapasitelerini arttırmak için hem de mevcut ticaret ortamındaki gümrükler veya lojistik gibi alanlardaki sorunları çözmek için atabileceği adımlar önem arzetmektedir.
E-ihracatın sürdürülebilir bir büyüme sergileyebilmesi konunun politika yapıcılar tarafından sahiplenilmesi ve kamu ile özel sektör arasındaki diyalog kanallarının devamlı açık tutulması gerekmektedir
PayPal ve Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) tarafından yapılan ‘Türkiye’de E-ihracat: fırsatlar ve Sorunlar’ araştırmasında yurtdışına elektronik ticaretin, 500 milyar dolar olarak belirlenen 2023 ihracat hedefinin tutturulmasında oynayacağı rol ve yerel şirketlerin büyümelerine sağlayacağı katkılar ortaya konuldu.
E-ticaretin önemli isimlerinden PayPal’ın desteğiyle Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) tarafından yapılan ‘Türkiye’de E-ihracat: Fırsatlar ve Sorunlar’ araştırmasının sonuçları, PayPal Avrupa, Ortadoğu ve Kuzey Afrika Bölgesi CEO’su Rupert Keeley, TEPAV Direktörler Kurulu Üyesi Durmuş Yılmaz ile PayPal Türkiye, Ortadoğu ve Kuzey Afrika Bölgesi Direktörü Kıvanç Onan’ın katılımıyla düzenlenen basın toplantısıyla duyuruldu.
TEPAV raporunda;
- internet kullanımındaki artış,
- girişimcilik ruhu,
- uygun politikaların bulunması
gibi konuların e-ihracat potansiyelini geliştirdiği belirtilirken, uluslararası online ticaretin artmasının;
- Türkiye’nin ihracat yapısındaki zayıflıkları aşması ve
- daralan ihracat menzilinin genişletilmesi
için büyük bir fırsat olduğuna işaret edildi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder