KATİP ÇELEBİ İÇİN NELER YAPILMALI: ÖNERİLER
Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 7-9
Mart 2015
Kâtip Çelebi İçin Neler Yapılmalı: Öneriler İstanbul, 7-9 Mart
2015 / Bülent Ağaoğlu. -- İstanbul, 2015.
Müteferrika : Dört Aylık Kitabiyat Dergisi, 48. sayı, 105-119. sayfa
Müteferrika : Dört Aylık Kitabiyat Dergisi, 48. sayı, 105-119. sayfa
İçindekiler
NİÇİN YAPTIM
İstanbul’da İSAM’da Katip Çelebi üzerine düzenlenen
Sempozyumun (Kâtip Çelebi: İslam Medeniyeti'nde Bibliyografya ve İlimler
Tasnifi (Geçmişi ve Geleceği) 6-8 Mart 2015) ilk gününde açılış konuşmalarını yapanlardan
Faysal al Hafyan (Mısır Kahire’de kurulu “Arap Yazmalar Enstitüsü” Başkanı) “Allah
izin verirse Katip Çelebi’ye özel 2. Bir toplantı daha yapmayı düşünüyoruz”
açıklamasını duyunca ertesi gün Sempozyumu izlerken not almaya başladım.
Katip Çelebi konusunda yaptığım çalışmalar;
Keşf-El Zünun Kaynakçası. (Eylül 2010).
Katip Çelebi Kaynakçası. (Ocak 2013). http://www.mikrobeta.com.tr/wp-content/uploads/bsk-files-manager/234_298.pdf
“Katip Çelebi'nin Çabası Ve Vizyonu”. http://bulentagaoglu.blogspot.com.tr/2014/09/katip-celebinin-cabasi-ve-vizyonu.html
34 yıldır süren
bibliyografya gayretlerim sebebiyle Katip Çelebi’nin büyük önemine inanıyorum.
Bir bibliyograf olarak bu önerileri yazmayı bir sorumluluk olarak hissettim.
NASIL YAPTIM
Sempozyumun 2. Günü (7 Mart 2015) notlar almaya başladım.
Konunun sıcaklığı içinde öneriler arka arkaya gelmeye başlamıştı… 8 Mart günü
de önerilerimi yazmaya devam ettim. Bunları bilgisayara kaydederken de aklıma
gelen öneriler oldu, onları da ekledim.
NE YAPILABİLİR
Bu kadar önerinin uygulanması bir hayal olarak
değerlendirilebilir… Fakat bir yerden
başlamak da pratik bir yöntemdir. Mesela “Katip Çelebi Review” adlı bir dergi
yayınlamak anlamlı bir başlangıç noktası olabilir. Üniversitelerimizden
birisinin böyle bir dergiyi sahiplenmesi keşke mümkün olsa…
ADINI VERME
1. Adının
verildikleri olmalı. Bildiğim kadarıyla önce Beyoğlu’nda bir mahalleye adı
verildi, İzmir’de de bir üniversiteye. 2 ilköğretim okuluna da adı verilmiş: İstanbul
Fatih’te (http://katipcelebi.meb.k12.tr/ ) ve Denizli’de (http://katipcelebiio.meb.k12.tr/ ). Webdeki
aramada 4 ayrı yerde “Katip Çelebi Caddesi” adının kullanıldığını saptadım.
2. Her ilde mevcut
kütüphanelerden birisinin adı Katip Çelebi olmalıdır.
3. TÜBİTAK Bilim
Ödüllerinden birisinin adı “Katip Çelebi Ödülü” olarak belirlenmelidir.
4. Ülkemizde “Katip
Çelebi” adıyla kitap fuarı düzenlenmelidir.
5. İllerimizde
yeni yerleşimlerde birçok yere “Katip Çelebi Caddesi”, “Katip Çelebi Mahallesi”
ve “Katip Çelebi Bulvarı” adları verilmelidir.
6. Unkapanı’nda
bulunan İMÇ’nin (İstanbul Manifatura ve Kumaşçılar çarşısı) adı “Katip Çelebi
Çarşısı” olarak değiştirilmelidir.
7. Fatih’te bir
mahalleye adı verilmelidir.
8. Bir ilçeye
Katip Çelebi adı verilmelidir.
9. Katip Çelebi
adıyla İstanbul’da kültür merkezi kurulmalıdır.
10. Yerli arama
motoru hazırlanmalı ve Katip Çelebi adı verilmelidir.
11. İllerde
kurulacak Bilim Merkezlerinden birkaçına Katip Çelebi adı verilmelidir.
12. Kitap
Ansiklopedisi hazırlanmalı ve bu esere “Katip Çelebi Kitap Ansiklopedisi” adı
verilmelidir.
13. Ülkemizde 2
yılda bir Katip Çelebi’nin adının verildiği bibliyografya sempozyumu
düzenlenmelidir.
DANIŞMA GÖRÜŞ ALMA
14. Tanıtımı için
yapılması gerekenler hususunda iletişim (halkla ilişkiler) uzmanlarına
danışılmalıdır.
15. Beyin Fırtınası
(Ortak Akıl, Arama Konferansı) toplantısı düzenlenmelidir.
16. Neler yapılması
gerektiği konusunda Türk bibliyograflarına danışılmalıdır.
17. Katip Çelebi
hakkında yazan ve halen hayatta olan kişiler arasında bir iletişim ağı
kurulmalıdır.
18. Şimdiye kadar
yapılan Katip Çelebi sempozyumlarına katılan tebliğ sunucularına ve Katip
Çelebi hakkında yazanlara “Katip Çelebi İçin Neler Yapılmalı, Nasıl
Tanıtılmalı” konulu bir mail gönderilmelidir.
19. Kültür ve
Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü ile görüşülmelidir. http://www.tanitma.gov.tr/
23. Tanıtma
sahasının diğer uzmanları, dernekleri vs. ile görüşülmelidir.
24. “Nasıl
tanıtılmalı, neler yapılmalı” konusunda yerli yabancı Katip Çelebi uzmanlarına
danışılmalıdır.
25. Kütüphanecilik
alanında hakkında tezler hazırlanması için kütüphanecilik bölüm başkanları ile
görüşülmelidir.
26. Kitaplarını
yayınlayan yerli yayınevlerinin tanıtım için yapılması gerekenler konusunda
görüşlerine başvurulmalıdır.
27. Halil İnalcık,
İlber Ortaylı gibi insanlara makale yazmaları rica edilmelidir.
28. Çevirmen Rüştü
Balcı ile görüşülmeli, düşünceleri/önerileri alınmalı ve röportaj yapılarak
yayınlanmalıdır.
29. Hakkında tez
yazanlara ulaşılarak öneri geliştirmeleri rica edilmelidir.
30. Kitapçıları/Kitabevlerini,
yayınevlerini, bibliyografları, kütüphanecileri, kitapseverleri bir araya
getiren bir etkinlik düzenlenmelidir.
31. Pazarlama
uzmanlarına danışılmalı, görüşleri alınmalıdır.
32. Bilim Tarihi
öğrenimi görmekte olan birkaç lisans ve ön-lisans öğrencisine Katip Çelebi
hakkındaki kitapları okuyarak öneri yazmaları rica edilmelidir.
33. “Katip Çelebi
ile ilgili hangi çalışmalar yapılabilir” konusunda ilgililere (Bibliyograflara,
Katip Çelebi hakkında yazanlara, özellikle de bildiri hazırlayanlara,
tarihçilere vs.) mail ve/veya mektup gönderilip gelen cevaplar (öneriler) bir
dokümanda toplanabilir.
34. “Keşf-El Zünun
ile ilgili hangi teknik çalışmalar yapılabilir” konusunda ilgililere mail
gönderilip gelen cevaplar bir dokümanda toplanabilir.
35. Reklamcılarla
beyin fırtınası toplantısı yapılmalıdır.
36. Kütüphanecilik
ve Arap Dili ve Edebiyatı öğrencileri ile Beyin Fırtınası toplantısı yapılmalıdır.
DÜŞÜNCE GELİŞTİRME
37. “Gençlere örnek
olması için yapılması gerekenler neler olmalı” konusunda düşünceler, öneriler
geliştirilmelidir.
38. Yaratıcı
düşünme tekniklerine başvurularak fikir üretilmelidir.
39. “Büyüklüğünün
vurgulanması için neler yapılmalı” konusunda düşünce / öneri geliştirilmelidir.
40. Katip Çelebi
gerçeği, vizyonu, Keşf-El Zünun’da yaptıkları sebebiyle şu konu üzerinde
düşünceler geliştirilmelidir: “Ülkemizin kaynakça sorunlarının çözümünde neler
yapılabilir?”
41. “Neden önemini,
değerini ülke ve toplum olarak gereken düzeyde fark edemedik” konulu bir beyin
fırtınası toplantısı düzenlenmelidir.
42. “Katip Çelebi
için yapılacak çalışmalar ülkemizde bibliyografya ve bilim vizyonu
geliştirilmesine nasıl katkıda bulunabilir” konusu üzerinde düşünceler
geliştirilmelidir.
43. “Günümüzde yeni
Katip Çelebiler nasıl yetiştirilebilir, bunun için neler yapılmalı” konusunda
beyin fırtınası toplantısı düzenlenmelidir.
44. Kültür turizmi
için nasıl değerlendirilebilir konusunda düşünce/öneri geliştirilmelidir.
45. İslam
dünyasında, Arap ülkelerinde tanıtımı için neler yapılmalı konusunda düşünce
geliştirilmelidir.
46. Kütüphanecilik
öğrencilerinin Katip Çelebi’yi tanımaları ve içselleştirmeleri için neler
yapılması gerektiği konusunda düşünceler geliştirilebilir.
47. Günümüze kadar
gereken düzeyde değerini bilemeyişimizin eksikliklerini giderecek şekilde büyük
düşünülmeli, vizyonlar geliştirilmelidir.
EN ÖNEMLİ YÖNLERİ
48. Sanırım
dünyanın gelmiş geçmiş en büyük bibliyografı. Bu yönüyle tanıtılması için
yapılması gereken çok çalışma var…
49. Nakleden değil,
yayınlardaki bilgiler arasında bağlantılar kuran, yorumlarda bulunan özelliği
vurgulanmalı.
50. Kendisi
hakkındaki nitelemeler ve yargılar tespit edilip listelenmeli ve bir kitapçıkta
toplanmalıdır. (Bir örnek: “Hilmi Ziya Ülken, Katip Çelebi için "XVII.
asır fikir tarihimizde Garba çevrilmiş düşünceyi hazırlayan sağlam realist
görüşe sahip bir fikir adamımızdır" der.”)
51. Kişiliğinin öne
çıkan yönleri bir dokümanda derlenmelidir. (En temel 10 özelliği
sıralanmalıdır). (Kendisine birkaç kez miras kalıyor. Bunları kişisel çıkarları
için değerlendirmek yerine işinden ayrılıp köşesine çekiliyor ve tüm zamanını
eserlerini hazırlamaya veriyor, yazmalar satın alıyor.)
52. “Neden
aşılamamıştır”, “Ne gibi özellikleri sebebiyle aşılamamıştır”, “Ne yapmıştır
ki, aşılamamıştır” konulu bir makale hazırlanmalıdır.
53. Katip
Çelebi’nin Keşf-El Zünun adlı eserinin anlamı çok büyük. Bu yönüyle eserin
uluslar arası ve ulusal düzeyde tanıtımının bizler tarafından gereken düzeyde yapılamadığı
anlaşılıyor. Katip Çelebi’nin tanıtımında bu yön özellikle göz önünde
bulundurulmalıdır. Katip Çelebi çok büyük bir değerimiz. Onun hakkını
vermeliyiz…
54. “Alnında ışığı
hisseden” ilk Türk olarak bilinir. Bu yönü öne çıkarılmalıdır.
55. 1600’lü
yıllarda elektrik, daktilo, matbaa, bilgisayar vs. yoktu. Zor şartlarda bu
eseri hazırladığı özellikle vurgulanmalıdır.
56. İNANILMAZLAR
(İnanılmaz işler / çalışmalar yapanlar) kitabı hazırlanmalı ve kendisine de yer
verilmelidir.
57. Genç yaşta
vefat edip çok iş yapanlar listelenebilir.
58. Yazmalarda
künye yazmak için başlığı bulmak zor. Çünkü başlık yok. 15 bin yazmanın tek tek
başlığını kendisi veriyor. “Keşf-El Zünun’un hazırlanması sırasında yaşadığı
zorluklar” konulu bir makale hazırlanabilir.
ESERLERİ İÇİN
59. Keşf-El
Zünun’un orijinali ve Türkçe çevirisi tam metin olarak webde yer almalıdır.
60. Eserleri ve
hakkında yayınlananlar gerekli izinler alınarak dijitalleştirilerek webe
konulmalıdır.
KÜTÜPHANELERDE YAPILABİLECEKLER
61. Halk
kütüphanelerinde Katip Çelebi Özel Köşesi açılmalıdır.
62. 5 derleme
kütüphanesinde Katip Çelebi odaları kurulmalı ve buralarda tüm eserleri
hakkında çıkanlar raflarda yer almalıdır.
63. İSAM
Kütüphanesi’nde Katip Çelebi Odası kurulabilir. Eserleri ve hakkında çıkan tüm
eserler burada raflarda yer alabilir.
64. Büyük
kütüphanelerimizde göze görünen bir yerde
(mesela camekanlı bir dolapta) bütün yazdığı eserler yer almalıdır.
65. Büyük
kütüphanelerimizin girişinde göze görünür bir yerde Keşf-El Zünun bir camekanda
sergilenmelidir.
66. Keşf-El
Zünun’un Türkçe çevirisinin tüm üniversite kütüphanelerinde yer alması
sağlanmalıdır.
ORGANİZASYON
67. Adı Katip
Çelebi olan bir kurumumuz olmalıdır.
68. “Katip Çelebi
Derneği” kurulmalıdır.
69. Fatih’te Yavuz Selim
Camii ile Fatih Camii arasında otantik bir Türk evi "Katip Çelebi Müzesi”
olarak inşa edilmelidir.
70. Katip Çelebi
Enstitüsü kurulmalıdır.
71. “Katip Çelebi”
konusunda yapılacaklar için bir kuruluş ihdas edilmelidir.
72. “Katip Çelebi Kaynakça Kitaplığı” kurulmalıdır.
73. İstanbul’da
milyonlarca kitabı içerecek yeni bir kütüphane “Katip Çelebi” adıyla
kurulmalıdır.
74. Türkiye’nin en
kapsamlı dijital arşivi kurulmalı ve adı “Katip Çelebi” olmalıdır.
SORULAR
75. “Onun kıymetini
en çok Batılılar mı bilmiştir” sorusunun cevabı kaynaklara dayanılarak
aranmalıdır.
76. Sorular
sorulmalı, sorgulayıcı düşünceler geliştirilmelidir.
77. “Eserlerinin
tümü de günümüz Türkçesinde yayınlanmış mıdır” sorusunun cevabına göre, halen
yayınlanmamışlar varsa bunlar Türkçe olarak kültür hayatımıza kazandırılmalıdır.
78. “Dünya
tarihinde tek kişi tarafından 15 bin kitabın özetli-kritik bir kaynakçası
hazırlanmış mıdır?” sorusunun cevabı netleştirilmelidir. Başka bir örnek yoksa
bu bilgi tanıtım çalışmalarında kullanılmalıdır.
79. “Yurtdışında
hangi çevrelerde tanınıyor?” sorusunun cevabı aranmalı ve buna göre düşünceler
/ öneriler geliştirilmelidir.
80. Keşf-El
Zünun’un günümüz şartlarında kullanışlı hale getirilmesi için neler yapılmalı?
TANITIM
82. Tüm Türk bilim
insanlarına tanıtılmalıdır.
83. Katip
Çelebi’nin çabasının, vizyonunun büyüklüğü gençlere anlatılmalıdır.
84. Katip Çelebi
Kütüphanecilik bölümlerinde detaylı olarak anlatılmalıdır.
85. Bilinirliği hakkında
anket yapılmalıdır.
86. İlköğretim
seviyesindeki öğrenciler için Katip Çelebi kitapçığı hazırlanmalıdır.
87. Wikipedia’da
birçok dilde hakkında madde yazılmalıdır.
88. Dergilerimizde,
TV’lerde ve gazetelerde Katip Çelebi için reklamlar yayınlanmalıdır.
89. Katip Çelebi
için kamu spotu yayınlanmalıdır.
90. 450. doğum yılı
2059 yılına, 500 ölüm yılı 2057 yılına denk geliyor…
91. 2-3 sayfalık,
kısa, az, öz ve çarpıcı bilgilerin yer aldığı bir broşür (metin) basın
dünyasının tüm aktörlerine dağıtılmalıdır.
92. Doğan
Hızlan’dan bir köşe yazısı kaleme alması rica edilmelidir.
93. Tüm üniversite
rektörlerine “Katip Çelebi” konulu bir mail gönderilmelidir.
94. Türkiye’de
“Bilim” ile ilgili kuruluşlara (dernekler, vakıflar, Bilim Merkezleri, TÜBA, TÜBİTAK
vs.) mail gönderilmelidir.
95. Üniversiteye
yeni başlayan her öğrenciye Katip Çelebi kitapçığı verilmelidir.
96. Bilgi
yarışmalarında Katip Çelebi’ye ilişkin sorular sorulması sağlanmalıdır.
97. İlgili ilk ve
orta öğretim ders kitaplarında Katip Çelebi’ye kısa, az, öz ve vurucu
bilgilerle yer verilmelidir.
98. Bibliyografya
konu alanı ile ilgili uluslar arası bir portal web sitesi halen yok. Katip
Çelebi adı verilerek kurulmalıdır.
99. Kitapçılara/kitabevlerine
maille tanıtılmalı.
100.Yayınevlerine Katip
Çelebi’yi tanıtıcı mail yollanmalıdır.
101.“Katip Çelebi
Tanıtımı Fikir Yarışması” düzenlenmeli ve basında ilan edilmelidir.
102.“Katip Çelebi
hangi yönüyle tanınıyor” anketi yapılmalıdır. Gruplara göre de (Akademisyenler,
kütüphaneciler vs.) genelde ve hangi seviyede bilindiği anketi hazırlanmalıdır.
103.Dünyadaki
ulusal kütüphanelere mail yollanmalıdır.
104.Dünyadaki bilim
akademilerine mail yollanmalıdır.
105.Yabancı
kütüphanecilik dergilerinde kendisi ve Keşf-El Zünun hakkında yazı
yayınlatılmalıdır.
106.Kitap
dergilerinde hakkında yazı yayınlatılmalıdır.
107.Tüm kitap
fuarlarında Katip Çelebi’yi tanıtıcı bir stant bulunmalıdır.
108.Kültür ve
Turizm Bakanlığı Katip Çelebi hakkında çeşitli dillerde broşürler
bastırmalıdır.
109.Hakkında web
sitesi kurulmalı. Bu web sitesindeki içerik birkaç dilde olmalıdır.
110.Video
hazırlanabilir. Bunlar Youtube’a konulabilir.
111.Mezarının
bulunduğu yere heykeli dikilmelidir.
112.Katip Çelebi’yi
çocuklara tanıtan bir kitapçık hazırlanmalıdır.
113.Kütüphanecilik
haftalarında Katip Çelebi konu olarak anlatılmalı, işlenmeli, etkinlikler yapılmalıdır.
114.Wikipedia’da http://en.wikipedia.org/wiki/Bibliographer maddesinde adının gerektiği gibi yer alması
sağlanmalıdır. ( Wikipedia’da “Bibliographer” maddeleri: http://en.wikipedia.org/w/index.php?search=Bibliographers&title=Special%3ASearch&go=Go )
115.Hakkında çizgi
film hazırlanmalıdır.
116.Mottolar,
sloganlar bulunmalıdır.
117.Katip Çelebi
hakkındaki yeni haberler tweet edilmelidir.
118.Bibliyografya
kursları düzenlenmeli ve bu kurslarda Katip Çelebi de anlatılmalıdır.
119.Bilgisayar
oyunları hazırlanmalıdır.
120.Unkapanı’nda
bulunan mezarı, düzenlenen kültür turları güzergahına dahil edilmelidir.
121.Tanıtma
Bibliyografyası adlı eser incelenmelidir.
122.İtidalli görüş
/ geniş bakış açısına sahibi olmasında çok kaynağın elinden geçmesinin, bunları
okumasının esas etkenlerden olduğunu tahmin ediyorum. Bu bakımdan okuma
alışkanlığının geliştirilmesi konusunda yapılacak çalışmalarda anılmalı ve adı
öne çıkarılmalıdır.
123.Katip Çelebi
Kütüphanecilik bölümlerinde seçmeli ders olmalı.
YAZILI ÇALIŞMALAR
124.20 civarındaki
eserlerinin özetleri hazırlanmalıdır.
125.Vizyonu ve bu
vizyonun önemi hakkında kitapçık yayınlanmalıdır.
126.“Katip Çelebi
Kritik Bibliyografyası” hazırlanmalıdır. (Kendisinin Keşf-El Zünun’da yaptığı
gibi özetli, yorumlu ve kritik içerecek şekilde yayınlanmalıdır.)
127.Yerli-yabancı
ansiklopedilerde ve biyografi
sözlüklerinde hakkında yer alan tüm maddeler derlenmeli ve bir kitapçıkta
yayınlanmalıdır.
128.Uluslar arası
niteliği sebebiyle İngilizce ve Arapça dillerinde kendisini tanıtan bir kitap
yayınlanmalıdır.
129.Hakkında bir
tiyatro oyunu yazılmalıdır.
130.“Niçin Bilgiye
Önem Vermiyoruz” konulu bir akademik kitap yayınlanmalı. (“Katip Çelebi’nin
Keşf-El Zünun’da ortaya koyduğu vizyon sebebiyle attığı temel çok sağlamdı.
Fakat devamı gelmedi. Neden?” sorusu akademisyenlere sorulmalı ve cevaplar bir
dokümanda yayınlanmalıdır).
131.Kısa, az, öz,
vurucu ve çarpıcı bilgilerin yer aldığı dokümanlar hazırlanmalıdır.
132.Dünya
tarihinde, Katip Çelebi gibi büyük emekler ortaya koyan bibliyograflar
listelenebilir, kitap yayınlanabilir.
133.Keşf-El Zunun
baştan sona okunup, seçme cümleler tespit edilebilir ve bunlar ayrı bir dokümanda
yayınlanabilir.
134.“Katip Çelebi
Nasıl Faydalı Olmuştur” konulu bir kitapçık hazırlanmalıdır.
135.Biyografisi son
tasarım trendlerine göre düzenlenmiş bir sunumla yayınlanmalıdır.
136.Keşf-El Zünun
üzerinde teknik incelemeler yapılmalıdır. (Şimdiye kadar yapılanlar varsa
listelenmelidir).
137.“Katip Çelebi
vizyonunu kendisinden sonra neden devam ettiremedik” sorusunun cevabı akademik
olarak aranmalı, bu konuda bilimsel etkinlikler düzenlenmelidir.
138.Kronolojisi
hazırlanmalıdır.
139.“Böyle bir
değer Batı’da ortaya çıksaydı hakkında neler yapılırdı” konusunda listeleme
yapılmalıdır.
140.“Sayılarla
Katip Çelebi” dokümanı hazırlanmalı. Sayısal duruma ilişkin tablolar düzenlenmeli,
bulgular ortaya konulmalı ve yorumlarda bulunulmalıdır.
141.Katip Çelebi
gibi bilim için idealist çalışmalar yapan Türkler listelenmeli ve bir makalede
anlatılmalıdır.
142.Kültürümüzde
Katip Çelebi’nin yaptığı gibi, kişiler tarafından büyük emekler verilerek
meydana getirilen eserlerimiz listelenmelidir.
143.Keşf-El Zunun’u
tanıtan bir kitapçık yayınlanmalı. Bu dokümanda eserin özellikleri de
verilmelidir.
144.“Katip Çelebi
İçin Neler Dediler” dokümanı hazırlanmalıdır.
145.Katip Çelebi
bir kitapçıkta hikaye diliyle anlatılmalıdır.
146.Keşf-El Zünun
yayınlandıktan sonra yapılan çevirileri hakkında bir kitapçık hazırlanmalıdır.
147.Büyük Türk
bilimcilerini içeren bir kitapçık hazırlanmalı ve bu kitapçıkta kendisine de
yer verilmelidir.
148.Kütüphanecilerimizden
kimler Katip Çelebi hakkında eser vermiştir?
149.Keşf-El
Zünun’un eksikleri, esere yapılan eleştiriler nelerdir?
150.Ülkemizde hazırlanmış
özetli, kritik içeren kaynakçaların listesi hazırlanmalıdır. Bunlarda ne kadar
künye yer aldığı yazılmalıdır.
151.Dünyada kritik
içeren kaynakçalara ilişkin bir kitapçık yayınlanmalıdır.
152. “Katip Çelebi
Armağanı” yayınlanmalıdır.
153.Dünyada Keşf-El
Zünun gibi hacimli kaynakçalar hazırlayanlar listelenmelidir.
154.Dünyada Keşf-El
Zünun gibi kişilerin yaptığı büyük eserler listelenmelidir. Bu derleme kitapçık
olarak önde gelen dillerde yayınlanmalıdır.
155.Türk
bibliyografları adıyla bir kitap hazırlanmalıdır.
156.Katip Çelebi
Kaynakçası dağılım tabloları hazırlanmalıdır. Buralardan bulgular elde
edilmeli, yorumlarda bulunulmalı ve yapılması gerekenler listelenmelidir.
157.Bibliyografya
sorunlarımız listelenmelidir.
158.“Google çağında
bibliyografyanın geleceği yok mudur?” konulu bir makale hazırlanmalıdır.
159.“Ne olarak
tanınıyor”, “Nasıl tanınıyor” konulu bir anket akademisyenlere yönelik olarak
yapılmalıdır.
160.“Ülkemizde
bibliyografya alanı için olumsuz bakışın sebepleri nelerdir” konulu bir çalışma
yapılmalıdır.
161. “Dünyanın
büyük kültürel değerleri için ne gibi bibliyografya çalışmaları var” konusu
listelenmelidir. Bir örnek: http://www.worldshakesbib.org/
162.Hayatlarını
kapsamlı idealist çalışmalara vakfeden değerlerimiz listelenmelidir.
163.Hakkında
hazırlanmış 2 kaynakça çalışmasının künye eksiklikleri tespit edilmelidir.
164.Ülkemizde
“ilimler tasnifi” konusunda hazırlanmış eserlerin künyeleri bir kaynakçada
derlenmelidir.
165.Katip Çelebi
hakkında hazırlanacak bir kitapçık üniversitelerin kütüphanecilik bölümlerinde
okumakta olan tüm öğrencilere bedelsiz olarak dağıtılmalıdır.
166.Katip
Çelebi’nin tasnifçi yönü sebebiyle tasnif kaynakçası yapılmalı, tasnif konulu
makaleler yayınlanmalıdır.
167.Katip Çelebi
için yapılan etkinlikler tespit edilip kronolojik olarak listelenmelidir.
(Mesela şu yıllarda hangi etkinlikler yapıldı tespit edilmelidir: 300. Ölüm
yılı: 1957 / 350. Ölüm yılı: 2007 / 400. Doğum yılı: 2009 / Özellikle, 2009 etkinliklerini organize eden
Kültür Bakanlığı ile görüşülmeli, tecrübelerine danışılmalıdır).
168.SSS (FAQ)
(Sıkça Sorulan Sorular) web sayfası
düzenlenmelidir.
169.Keşf-El
Zünun’daki eserlerin yayınlanma yerlerine ve yıllarına göre sayısal tablosu
hazırlanmalıdır.
170.“Bilim Kültür
Sanatta ilk 10 değerimiz” (Yunus Emre, Mevlana, Mimar Sinan, Katip Çelebi,
Evliya Çelebi…) kitapçığı hazırlanmalıdır.
171.Avrupa’da
matbaa Katip Çelebi’nin eserini yayınladığı yıllarda mevcuttu. Bu bakımdan o
dönemde Batı gazetelerinde haberler çıkmış, kitapların içinde de eserine değinilmiş olabilir. Bütün bunlar ve
Keşf-El Zünun hakkında çıkan diğer yazılar tespit edilmelidir.
172.Yerli
kütüphanecilik dergilerinde kendisi ve Keşf-El Zünun hakkında yazı yayınlanmış
mıdır, tespit edilmelidir. Bu dergilerde hakkında makale yayınlatılmalıdır.
173.Hakkında cevap
aranan sorular listelenmelidir.
174.Bilime verdiği
önemi yansıtan yazdıkları tespit edilmeli ve hakkında hazırlanacak kitapçığın
başına konulmalıdır.
175.Kitap Okuma
Bibliyografyası hazırlanmalıdır.
176.“Kitap
Bibliyografyası” yapılmalı ve Katip Çelebi’ye ithaf edilmelidir.
177.Kitap Sevgisi/Kitap
Sevenler isimli ulusal ve uluslararası kitap hazırlanmalı ve kendisine bunların
en başında yer verilmelidir.
178.Kitap sevgisi
kaynakçası hazırlanmalıdır.
179.Yurtdışında ne
derece tanındığı tespit edilmelidir. “Yurtdışında tanındığı” söylenegelir. Böyle
ise bu avantaja çevrilebilir.
180.“Tutkulu
İnsanlar Kitabı” hazırlanmalı ve kendisine bu kitapta yer verilmelidir.
181.“Neden Keşf-El
Zünun’u Yazmıştı” konulu bir metin hazırlanmalıdır. Osmanlı İmparatorluğu’nun
içinde bulunduğu şartların eserin yazılmasına olan etkisi açıklanmalıdır.
182.Künye tekniği,
kalitesi yönünden Keşf-El Zünun incelenmelidir. 15 bin künyenin her birisi bu
yönden değerlendirilmeli ve sonuç tablo ile ifade edilmelidir.
183.15 bin eserden
her birisine kaç satırla yer verdiği tespit edilmeli ve dağılım tablo ile
açıklanmalıdır.
184.“Dünya
Bibliyograflar Ansiklopedisi” hazırlanmalıdır.
185.“Kütüphanecilik
Alanımızda İlk 10 İsim” kitabı hazırlanmalı ve en başta kendisine yer
verilmelidir.
186.Kitap özetleme
alanında ülkemizde ve dünyada mevcut durum nedir, neler yapılıyor vs. sorulara
cevap verecek bir rapor hazırlanmalıdır.
187.“Neden Katip
Çelebilerimiz Olmamıştır” konulu bir makale hazırlanmalıdır.
188.Katip Çelebi
hakkında çıkan biyografi kitapları listelenmeli. Yenisini hazırlamak için
bunlar dikkatle incelenmeli ve değerlendirilmelidir.
189.Katip Çelebi
Bibliyografyası’na hakkındaki kitapların, makalelerin ve tezlerin “İçindekiler”
sayfalarında yer alan bölüm başlıkları da, her biri ayrı bir künye olarak ilave
edilmelidir.
190.Seçmeler
dokümanları hazırlanmalı: 1) Hakkında yazılan eserlerden seçme cümleler; 2)
Yazdıklarından cümleler.
191.Katip Çelebi
Kaynakçası’nı 2013 başında hazırlamıştım. Bu çalışma geliştirilebilir.
192.Katip Çelebi
hakkında hazırlanan bildiriler listelenmeli ve özleri (özetleri) bir dokümanda
derlenip yayınlanmalıdır.
193.Keşf-El
Zünun’da yer alan 15 bin esere tek tek bakılarak hangi künye (kitap) için hangi
kütüphaneye gittiğini belirttiği kütüphaneler bir Excel dosyasına kaydedilmeli
buradan hareketle hangi kütüphanede hangi eseri ve kaç eser incelediğinin
tablosu hazırlanmalıdır. ("Katib Çelebi Halep sahaflarında başladığı
araştırmalarını çeşitli şehirlerde sahaf ve kütüphaneleri gezerek 20 yılda
tamamlamıştır. Vikipedi)".
194.Dünya
kütüphanelerinde Katip Çelebi’nin eserleri ve hakkında yazılan eserler saptanarak
bir toplu katalog yayınlanabilir.
195.“Katip
Çelebi’nin Keşf-El Zünun adlı eserinden ne kadar faydalanılmıştır, ne kadar
kullanılmıştır, ne kadar kaynak gösterilmiştir” konusu referanslar / atıflar
tespit edilerek listelenmelidir. http://books.google.com/ bu çalışma için araçlardan birisi olabilir.
196.Keşf-El
Zünun’da mevcut 15 bin yazmanın her birisi günümüz kütüphanelerinde aranmalı ve
hangi kütüphanelerde bulunduğuna ilişkin toplu katalog hazırlanmalıdır.
197.6-8 Mart 2015
tarihlerinde İSAM’da yapılan Katip Çelebi Sempozyumu tebliğleri kitap olarak
yayınlanırsa, sonrasında, bu kitap okunarak en önemli cümleler tespit edilmeli
ve ayrı bir kitapçıkta derlenmelidir.
198.Katip Çelebi
Kaynakçası web üzerinde veritabanı olarak yer almalı. Tüm yayın türlerinde
(kitap, makale, tez, tebliğ, haber, sunum vs.) devamlı güncelleştirilmeli.
Künyeler Arapça ve İngilizce olarak da verilmelidir.
DİĞERLERİ
199.Her yıl bibliyografya
alanında “Uluslararası Katip Çelebi Kaynakça Ödülü” verilmelidir.
200.Her yıl
uluslararası düzeyde “Katip Çelebi Review” yayınlanmalıdır. İçeriğinde mesela
bibliyograflık hakkında makaleler de yer almalıdır. (Mevlana hakkında bir
örnek: Mavlana Rumi Review: http://socialsciences.exeter.ac.uk/iais/research/centres/cpis/rumireview/ )
201.Hakkında tezler
hazırlanması için teşvik mekanizması kurulmalıdır.
202.Devlet
Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivinde hakkında belge aranmalıdır.
203.“Böyle büyük
şahsiyetler için kurulan organizasyonlar neler yapıyorlar, ne gibi
etkinliklerde bulunuyorlar” konusu araştırılmalıdır. Mesela Goethe Enstitüsü.
204.Öneriler Excel
dosyasında çeşitli değişkenlere göre sınıflandırılabilir (Mesela;
“Gerçekleştirilmesi Kolay / Zor”; “Gerçekleştirilmesi az masraflı / çok
masraflı”; “Neden bu öneri”; “Bu öneri nasıl uygulanabilir?” vs.). Buradan
sonuçlar elde edilebilir.
205.Uygulanması için seçilen öneriler eylem planına
bağlanabilir (Kısa-Orta-Uzun Vadeli)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder