ETKİN
YÖNETİCİLİK
“Etkin
olmak bir disiplindir ve bütün disiplinler gibi, etkin olmak da öğrenilebilir.
Etkin Yönetici olarak doğulmaz, etkin yönetici olunur.” Peter Drucker
Yöneticiler
mevcut kaynakları etkin ve verimli bir şekilde kullanarak, ekiplerinin
performanslarını istenen hedefleri başarmak üzere yönlendiriyorlar.
Yönetim
temel olarak planlama, organize etme, ekip oluşturma, yönlendirme ve
organizasyonun kontrolünü içeriyor.
“Modern
yönetim biliminin kurucusu” olarak kabul edilen Peter Drucker ise bir
yöneticinin işini beş temel göreve ayırıyor.
Drucker’a göre bir yönetici;
1. Ekibine
hedefler koyar ve bu hedeflere ulaşabilmek için gerekli olan işlere karar verir
ve tanımlar,
2.
Yapılacak işleri, yönetilebilecek aktivitelere böler ve her görevi yapacak
çalışanı belirler,
3. Etkin
iletişim kurarak ekibini motive eder ve kuruluşun hedefleriyle entegre
olmalarını sağlar,
4. Uygun
ölçüm metodlarıyla çalışanların performansını ölçer, analiz ve takdir eder,
5.
Kuruluşların en önemli kaynağı olan “bilgi işçisi” olarak tanımladığı insan
kaynağını geliştirir.
Drucker’ın
“etkin yönetici” olma yönündeki en önemli tavsiyesi şöyle:
“Kim
olduğunuzu değiştirmeye çalışmayın; böyle başarılı olamazsınız. Fakat kendi
doğanıza uygun performans gösterebildiğiniz durumu geliştirmek için çok sıkı
çalışın.”
Drucker’a göre yönetici olmanın en önemli 11 yolu:
1. Güçlü
yanları keşfetmek ve “Nasıl daha etkin kullanırım?”ı sorgulamak:
Etkin
yöneticilik, yönetici olarak kendi benzersiz DNA’nızı kesin olarak anlamakla
başlar. Nasıl öğreniyorsunuz? En iyi nasıl çalışıyorsunuz? Zamanınızı nasıl
yönetmelisiniz? Üstünüzle nasıl etkileşim kurmalısınız? Bu konularda
ustalaşıncaya kadar başkalarını yönetmek ve fırsatlardan yararlanmak
konusundaki becerileriniz de sınırlı kalacaktır.
2. “Nasıl
Performans gösteriyorum?” sorusu ile öncelik belirlemek, zaman yönetimi ve
etkin karar almanın 7 adımını uygulamak:
Çok az
sayıda insan nasıl çalıştığının farkındadır. Okuyucu musunuz yoksa dinleyici
mi? Nasıl öğreniyorsunuz? Yazarak mı, kendiniz konuşurken dinleyerek mi yoksa
yaparak mı? Bunların farkına vardığınızda performansınızı yükseltmek için
kaldıraç olarak kullanabilirsiniz.
3.
‘Yönetici mektubu’ yazarak üst
yöneticiler ile ortak hedefleri ve onlara nasıl ulaşacaklarını netleştirmek:
Yönetici
mektubu, yöneticinin çalışmaları için üstüyle oluşturduğu bir çeşit
sözleşmedir. Yöneticiyle üstü arasında ortak bir payda oluşturur. Meydana
gelebilecek yanlış anlamaları ortadan kaldırabilecek etkin bir araçtır.
4. ‘Yönetici
merceği-MBO’ yöntemi ile çalışanların hedeflerinin şirketin hedefleriyle
paralel olmasını sağlamak:
Böylece
çalışanlar, kuruluşlarının vizyonunu kavramak ve tepedeki hedefe ulaşmak için
yönetim ekibinin çalışmalarına nasıl katkıda bulunabileceklerini anlarlar.
5. Kaynak
yönetiminde, ekonomik verimlilik için yönetim prensibini kullanmayı öğrenmek:
Yöneticinin
çalışmasının nihai ürünleri, bilgi ve içgörüden çok kararlar ve eylemlerdir. Bu
Drucker ilkesi ile yöneticiler, en önemli karar olan, harcanacak çabaların
nasıl dağıtılacağını öğrenirler.
6. Astlar
ve üstlerle, yatay çalışanlarla etkin iletişim kurma konusunda yeni yöntemleri
tecrübe etmek:
Bugünün
bilgiyi temel alan kuruluşları, farklı bilgi ve becerilere sahip insanlardan
oluşan ekiplerle çalışır ve formel üst-ast ilişkilerine dayanmayabilir. Bu
Drucker ilkesi üst ve ast arasındaki genelde görülen “ben” ve “sen” dinamiğini,
çalışma arkadaşları arasında gerçekleşen bir “biz” etkileşimine dönüştürür.
7.
Kişilerle ilgili kararlar alma, ekip kurma, kariyer ve yetenek yönetimlerini
gözden geçirmek:
İşin bir
alanında başarılı olmak, başka bir alanda da başarılı olmanın garantisi
değildir. Yeni bir iş, yeni bir yaklaşım gerektirir. Yöneticinin en önemli
sorumluluklarından biri de, çalışanların yeni bir işte kendilerinden ne
beklendiğini anlamalarını sağlamaktır.
8.
Ekiplerinin performanslarını nasıl kontrol edeceklerine dair rehber olacak
‘Yönetici Taahhüdü’ nü oluşturmak:
Çalışanlar,
kişisel eylem adımlarından öğrendiklerinin özüne inerek kendi kendisiyle bir
sözleşme yapar.
9. Anlamlı
dış dünyaya bakmanın önemini görmek ve bu seyahati planlamak:
Bir kuruluş
içinde sadece maliyet merkezleri bulunur. Tek kar merkezi müşteridir. Sadece
müşterileri değil müşteri olmayanları da anlamak gerekir. Yeterli bir
enformasyon sistemi, yöneticilerin kendi varsayımlarını sorgulamasına yol
açacak enformasyona sahip olmalıdır.
10.
Ekonomik katkı sağlamayan her türlü aktiviteden planlı vazgeçmeyi incelemek ve
cesaret etmek:
En iyi
yöneticiler kuruluşlarının ne yapması gerektiğini çok düşünürler; ama neyi
yapmaktan vazgeçmeleri gerektiğini de düşünürler. Çağ dışı kalandan ve artık
bir şey vaad etmeyenden planlı, amaca yönelik bir vazgeçiş, yeni ve çok şey
vaad edenin peşine düşmenin ön koşuludur.
11.
İnovasyonun 7 fırsat kaynağını keşfetmek:
Drucker,
inovasyonu “yeni bir performans boyutu getiren değişim” olarak tanımlar.
İnovasyon fırsatları için kullanabileceğiniz 7 kaynak ile iş dünyasının tüm
aşamalarına ulaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder